Kerst en Nieuwjaar in the USA. - Reisverslag uit Pinckney, Verenigde Staten van Sarah Werkhoven - WaarBenJij.nu Kerst en Nieuwjaar in the USA. - Reisverslag uit Pinckney, Verenigde Staten van Sarah Werkhoven - WaarBenJij.nu

Kerst en Nieuwjaar in the USA.

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

05 Januari 2015 | Verenigde Staten, Pinckney

hallo allemaal

tijd voor een nieuwe blogg want ik heb weer superveel gedaan!
En dat wil ik natuurlijk met jullie delen. Ook is het weer een tijdje geleden.
De eerste helft heb ik geschreven voor de winter break en de andere helft erna.
Ik kreeg veel negatieve reacties over de optie om mijn blogg in Engels te doen.
Dus ik geef de lezer wat de lezer wil. (lezer is koning) De blogg is in Nederlands

Zoals sommige mensen op facebook hebben kunnen zien heb ik een pakketje gekregen van het thuis met sinterklaas cadeautjes! :) en wat misde ik die pepernoten en chocolade letters want de chocola hier is niet te eten. Het enige jammere was dat we moesten wachten tot 5 december met het openmaken en ik kreeg dit pakket ergens midden november dus dat was afzien. En toen was het eindelijk 5 december. En om het toch een beetje te vieren zijn we naar Ann Arbor gegaan (stad) en zijn we uiteten geweest. Een Indische restaurant want dat is mijn favoriete eten :) Daarna down town rondgelopen. Het was een holiday night dus het was heel druk en overal waren mensen aan het zingen en er waren kerstmannen en optredens. De echte christmasspirit heerst hier. Echt veel meer dan in Nederland. Heel veel mensen zingen Christmas carrels en er zijn honderden kerst films op tv. Ook is kerst veel commercieler, en gaan mensen hier all out. Het cadeau budget is hoger en meer.
Toen we terugwaren (eindelijk) cadeaus open gemaakt. En Kelly en Mike hadden heel lief ook voor mij cadeaus gekocht. Starbucks mint hot chocolate mix het perfecte cadeau want ik hou van starbucks :). Een Michigan ketting <3 en nog wat dingentjes super lief! En ik weet dat Kelly dit leest dus Kelly nogmaals bedankt! (Kelly thanks again for the lovely gifts you've given me!)

Er was een afluitings avond voor volleyball. Dat noemen ze een volleyball banquite en het is gewoon een avond dat je praat over het seizoen en dan gaat dineren. Ook wordt er wat verteld over elke speler. Ik vond het allemaal een beetje overdreven voor amper 3 maanden volleyball maar het is hier blijkbaar belangrijk om dingen goed af te sluiten dus oke er was eten dus ik vond alles best. En ik al manager kreeg ook erkenning. Was echt heel lief want ze hadden een Tiara voor me gekocht en toen werd ik gekroond en ik kreeg een klein cadeautje. Voor de rest hebben we volleyball taart gegeten en heel veel gepraat.

Zoals altijd ga ik niet echt in volgorde dus denk niet van ow ze had 5 december voor thanksgiving. Thanksgiving was eerder maar ik schrijf over wat het eerst in me opkomt ;).
Dus thanksgiving. We vierde het bij ons thuis met ongeveer 26 man. Een hele grote maar vooral gezzelige en luide familie. En we aten het standaard kalkoen met aardappelpuree, stuffing, cranberriesaus en nog veel meer. Ow en pumkinpie als toetje. Heel lekker eten dus. Daarna het spel wie ben ik gespeeld. En dat was best moeilijk want ik koos dieren (dacht dat het makkelijk was) maar ik wist dus heel leuk de nederlandse naam van die dieren maar niet de engelse. Ik bedoel wie weet wat evertzwijn in het engels is? Het is dus iets van boar piglets. Ja geen idee en dit is nog een makkelijk voorbeeld. De rest ben ik vergeten :$.
Die avond\nacht was het ook black friday. En ik als echte Amerikaanse shopper moest daar natuurlijk aan meedoen. En ik heb 3 vriendinne gevonden die zo gek waren om met me mee te doen. Ook al haakte 2 af na 3 winkels. Maar goed ik en Ashley over. We hielden de blackfriday site al 2 weken in de gaten om goede deals te zoeken. En Ja black friday is gekte maar niet zo gek als op tv. Misschien meer in de stad maar dat was hier niet het geval. Maar goed om toch al onze deals te krijgen moesten we naar VEEL winkels. Uiteindelijk eindigde we met shoppen van 8 uur s'avonds tot 7:30 in de ochtend bijna 12 uur dus. Ik moet toegeven dat we wat help hebben gekregen van een paar starbucks koffie's die ons wakker hebben gehouden maar onze wilskracht voor goede deals speelde ook een grote rol. Bij sommige winkels was het wel gekte zo zag ik mensen met dekens etc wachten voor een winkel. Echt een enorme lange rij. Was weer een beetje overdreven, maar zo zijn Amerikanen nou eenmaal.
Maar goed toen naar bed voor 3 uur en naar huis.

Die dag erna moest ik vroeg op want we ginger voor thanksgiving 2.0 naar Indiana naar andere familie. Dus met zijn 6en in de auto (Kelly,Mike, Thomas, Trevor en Trent.) Het was ongeveer 3 uur rijden dus viel wel mee en we hadden leuke entertainment van Trent die graag zingt dus het was draagelijk. Nog een keer kalkoen en stuffing etc. Vind ik niet erg! Maar hierna niet meer. Ook was er een vriendin van mijn gastoma die uit Nederland komt en al 35 jaar in Amerika woont. Dus ik heb weer even leuk Nederlands kunnen spreken. Eigelijk heb ik meer gehoord dan gesproken want ik heb denk ik de hele 2e wereldoorlog opnieuw gehoord maar dat het in het Nederlands was maakte het leuk. In de avond weer terug naar huis. Dus dat was een leuke roadtrip voor een dag.

Op 6 december kwam de kerstman naar Pinckney. Ow het is trouwens heel moeilijk om het verschil tussen de kerstman (santaclaus) en sinterklaas uit te leggen. Niemand behalve Kelly en Mike snappen het. Ze verwarren het heel erg met elkaar wat ik kan snappen want het lijkt op elkaar. En iedereen lacht heel hard of ze kijken me boos aan als ik Black piet zeg. Vinden ze maar raar. Tja ik heb het niet verzonnen. Maar goed de kerstman. Ik heb nog nooit bij de kerstman op schoot gezeten, ik weet niet waarom ik dat nooit heb gedaan (mam? Pap?) dus dat is een gat in mijn kindertijd. En dat moet ik natuurlijk een keer in mijn leven gedaan hebben. Dus ging ik met Ashley en haar gezin want hun hebben kleine kinderen die nog geloven. En het was heel koud en we moesten in een lijn buiten wachten maar gellukig waren er daar de elven van de kerstman die koekjes en warme chocolademelk uitdelen. En toen zei de elf: jij bent geen kind. PARDON! Hell yea ik ben een kind. Ik ben nog geen 18 altans bijna maar nog niet op die dag en ook Volwassenen willen warme chocomel!! wij hebben het ook koud! Dus ik kreeg mijn warme chocomel en een candycane :) En toen was het mijn beurt. Natuurlijk fototje gemaakt en even gekletst met Santa. Childhood is complete!.
Ook was er een levende kerststal buiten en natuurlijk ook even op de foto met het ezeltje en er kwam precies een kind in beeld en dat is een hele enge foto geworden want het kind lijkt wel een geest. Zie foto's!

Na de kerstman naar Becka's huis (mansion) gegaan. En vanuit daar naar de bios. En een van de stomste films in mijn leven gezien (nightcrawl) kijk deze film niet! Het is super raar en onwijs dom.
Daarna naar huis want de volgende dag gingen we iets heel leuks doen.

We gingen de volgende dag naar GreenField Village. Dat is een dorp opgebouwd door Henry Ford ik hoop at iedereen weet wie dat is zo niet, dat is de man die Ford auto's heeft opgebouwd. Het dorp bestaat uit allemaal huizen van beroemde personen en bekende monumenten. Ook is er het Ford museum waar je zijn eerste auto's kan vinden maar ook bijvoorbeeld de bus waar Rosa parks niet in wilde opstaan voor een blanke. En nog veel meer maar daar zijn we niet geweest. Maar goed het was Holiday nights dus het hele park was verlicht en er waren overal bonfires met personen (uiteraard in kostuum ) die verhalen vertelde bij die kampvuren, Er was ook een paard en wagen en dan reed je door het hele park en was er een man die kerst liedjes zong. Ook kon je rijden in de T-ford. Een van Fords eerdere auto's. En dat hebben we allemaal gedaan. Er was ook een Kerstman met rendieren en je kon gepofte kastanjes eten. Dus dat hebben we allemaal gedaan. Het was onwijs leuk, omdat iedereen die er werkte in kostuum was en heel erg ouderwets voordeed.
Dus dat was een leuk stukje geschiedenis van Detroit Michigan.
En toen was het 11 December. MY BIRTHDAY! Eindelijk 18. Ook al kan ik hier niet heel veel meer behalve naar het casino, wat ik hopelijk ergens dit jaar ga doen. Maar dat maakt het niet minder leuk. Ten eerste iedereen heel erg bedankt voor de kaarten! Het was moeilijk om ze niet open te maken voor mijn verjaardag ook echt was maar het is gelukt. Ook bedankt voor de lieve berichtjes en geld dat ik van sommige heb ontvangen! Mijn eerste verjaardag zonder mijn tweelingzusje. Dus HAPPY BIRTHDAY to LUCY TOO! Aan de andere kant van de wereld. En ook nog is 6 uur eerder jarig dan mij.
Maar goed toen het dan eindelijk ook 11 December was in Michigan kon ik zeggen dat ook ik jarig was. Het begon rustig in de ochtend met een lief cadeautje van mijn gastouders (een ketting en een pedicure) en ballonnen aan mijn stoel :). Toen op school natuurlijk het standaard gezing aan horen en dan dat awkward moment dat je niet weet waar je heen moet kijken als iedereen loopt te zingen. Ja ze zingen hier nog steeds maar je krijgt ook snoep van de leraren en van sommige leerlingen. Maar dat was meer omdat ik al een week liep aan te kondigen dat 11 dec mijn verjaardag was en dat ik lollies wilde. Dus die dag 7 lollies ontvangen, Bedankt!
Na school gelijk door in de auto voor een 4 uur durende autorit met mijn vriendin want we gingen op een kleine roadtrip naar de ''heuvels'' in het noorden. Want hoe kan je je 18e verjaardag nou beter vieren dan lekker te gaan snowboarden :) Toen we donderdag aankwamen deden we rustig aan. We verbleven bij Ashleys oma want die woont 15 min van het skiresort af dus dat was lekker dichtbij. Heel lief ze had een taart voor me gekocht met kaarsjes. Dus donderdag film en taart. Vrijdag de hele dag gesnowboard en in de avond uit eten geweest. En zaterdag een gingerbread huis gemaakt en door de stadjes heen gelopen. Ik moest helaas het gingerbread huis maken missen met mijn gastoma en gastmoeder maar omdat het toch echt op mijn bucketlist stond ben ik blij het alsnog te hebben gedaan.
Ook naar een lichtparade gegaan in bayharbor. Was mooi :) En toen was het weekend alweer over. Vliegt voorbij die paar dagen.

En dan eindelijk de laatste week school. Niet dat ik hier heel erg gestresd wordt van school maar continu niks doen omdat je al je projecten al hebt afgerond is behoorlijk saai. Woensdag had de maclink klas een schooluitje naar het winkelcentrum. Maclink klas is een klas dat bestaat uit leerlingen met een handicap die worden begeleid door scholieren, En ik wil die klas graag volgend semester nemen dus ik naar die vrouw dat ik ervaring nodig heb en blabla. En toen kon ik mee naar het winkelcentrum :) terwijl ik niet eens in die klas zit. Was superleuk omdat die kinderen allemaal zeggen wat ze willen en heel grappig zijn. Maar aan de andere kant ook heel stressvol want je moet ze continu in de gaten houden en ze gaan alle kanten op.
Die donderdag erna ging ik opnieuw naar Green Field Village. Mckenzie een van mijn vriendinnen ging met haar ouders en vroeg Ashley en mij mee. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen.
Het was allemaal een beetje hetzelfde maar we hebben dit keer geschaatst, uiteraard ging ik continu onderuit maar dat was niet heel erg want er waren jongens die daar werkte die je dan omhoog hielpen dus misschien viel ik wel ''iets te veel'' voor het geloofwaardige maar who cares?!

Ik probeer deze blogg echt niet te lang te maken maar ik heb heel veel te vertellen dus sorry als je nogal moe wordt van het lezen. Maar hier komt deel 2

Op een zaterdag ergens in December. Ik hou niet heel goed bij van wanneer wat was. Maar goed. Op een zaterdag ochtend gingen Mckenzie, Nadia, Becka, Ashley en ik Koekjes bakken om die in elf outfits uit te delen in het berjaarden tehuis. Dus om een beetje de kerstsfeer daar te versprijden. Ik kon alleen niet bij het uitdelen zijn want ik ging in de middag naar de Notenkraker maar het koekjes bakken was erg leuk
In die avond dus de notenkraker.
het was mijn eerste ballet voorstelling dus dat was leuk om een keer mee te maken. En het duurde nog best lang zo'n 2 uur. Ik doe hier echt meer dingen in een jaar dan dat ik ooit heb gedaan in mijn hele leven. En ook vooral dingen die ik nooit eerder heb gedaan. Het komt denk ik doordat jongeren hier niet uitgaan en dus moeten ze andere dingen verzinnen om te doen in het weekend.

En Toen was het eindelijk kerst. Hier hebben ze geen tweede kerstdag dus het is maar een avond en een dag. Dus die avond kwam de hele familie langs en hebben we kerstdiner gegeten en gesocialised. Ook waren al mijn gastbroers thuis. Dus het was heel gezzelig maar ook heel druk in huis. En de volgende ochtend deden we cadeautjes uitpakken en we deden allemaal cadeautjes voor elkaar kopen. En we zijn onwijs verwend. Ik heb nieuwe Uggs en mijn jaarboek en nog wat dingen gekregen dus ik was helemaal blij.

Twee dagen daarna naar Indiana voor familie bezoek. Dit keer bleven we overnachten en de gene die konden gingen die avond naar het Casino maar dat was niet weggelegd voor Trevor, Thomas en mij want wij zijn allemaal onder de 21 dus hebben we een film gekeken thuis en de volgende ochtend weer terug. Een snel maar effectief uitje zullen we maar zeggen.

En toen Oudjaarsdag. Ik had van Kerst ook pedicure cadeau gekregen dus dat gingen Kelly en Ik doen op oudjaarsdag. Mijn eerste pedicure mensen jaja. Beviel me prima dat houden we erin :). Daarna lekker uit wezen lunchen voor Sushi dus mijn dag was helemaal goed.
Nieuwjaar is niet heel bijzonder hier. Ik heb dan ook geen knal gehoord in de avond. Meeste mensen blijven thuis en kijken het op tv. Maar Brock en ik gingen naar een feestje zoals we dat gewend zijn op nieuwjaar. En natuurlijk om 12 uur zagen we the ball drop op tv en daarna nog even doorgefeest tot in de late uurtjes. Was een geslaagd avondje om zo maar te zeggen.

En laat ik het hiermee maar afsluiten voor deze lange blogg. Maar ik hoor van vele dat ze het erg leuk vinden om te lezen dus ik schrijf dan ook met plezier :)

ow ook leuk om te weten het is zo'n gemiddeld -16 nu hier. dus ja ik vries nog net niet dood

Kusjes uit Michigan usa.

• 05 Januari 2015 - 16:24

Sandra:

Ha lieve Saar!
    Meid wat heerlijk om alles weer te lezen! Je hebt echt schrijvers-talent hoor. Van je moeder hoor ik natuurlijk ook hoe het met je gaat, maar jouw blog is veel leuker! De foto's kan ik nog niet vinden, maar dat komt wel goed. Kleed je maar dik aan en geniet van de Amerikaanse winter.
    Dikke zoen, Sandra

• 05 Januari 2015 - 17:15

Suzanne:

pfff Saar, het is goed dat je het even allemaal opschrijft, anders weet je het over een jaar niet meer. Wat heb jij een hoop beleefd en meegemaakt! Ontzettend leuk! Wat een geweldige tijd heb je zo te lezen! Wat een kanjer van een lieve en gezellige familie waar je nu bij woont. Ik heb het idee dat ze je niet meer willen laten gaan aan het einde van de rit. Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat iedereen meewerkt om het je zo gezellig mogelijk te maken. Dat was in mijn tijd wel anders. Leuk om te zien dat het ook anders kan en gaat in deze tijd! Goed zo. Geniet er nog van, en we kijken uit naar de volgende fijne blog. De tijd vliegt voorbij volgens mij voor je? Hier gaat de tijd ook hard hoor, kerst en oud en nieuw weer voorbij, op naar het voorjaar! Kijken er weer naar uit. Voordat je het weet zien we je weer hier in het kikkerlandje. Veel liefs van ons hier uit Voorhout. XXXX Suzanne, Harry, Noortje en Guusje

• 05 Januari 2015 - 21:14

Anne-Marie :

Leuk verhaal weer, Saar. Het spreekt helemaal tot de verbeelding zoals jij het vertelt.
    Het was vreemd dat je er niet bij was met Sinterklaas, jullie verjaardag en kerst. We hebben je wel gemist hoor, maar wetend dat jij het zo geweldig naar je zin hebt, maakt alles weer goed. Fijn, dat je het zo getroffen hebt met je gastgezin. Geniet er nog maar lekker van. Dikke knuffel, ook van Gerard, Stefanie, Luuk en Karen. XXX Anne-Marie.

• 05 Januari 2015 - 21:25

Joke Warmerdam:

beste Sarah, allereerst de best wensen voor 2015 maak er daar maar wat moois van je bent in iedergeval goed op weg. Ik heb genoten van je blogg en wat doe je daar veel. Geniet er maar lekker van en sterkte met de kou. Hartelijke groeten Joke

• 07 Januari 2015 - 19:29

Lucy:

Onwijs leuk om te lezen Saar! ik moet eigenlijk leren.. maar hiervoor las ik wel even een pauze in :) Ik mis je!! nog 6 maanden en dan vlieg ik naar je toe! <3